Poradnia psychologiczna dla dzieci i młodzieży Kraków

Ośrodek środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży.
Psycholog dzieci oferuje profesjonalną i bezpłatną pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców/opiekunów. Wsparcie realizowane jest w postaci spotkań indywidualnych oraz grupowych sesji wsparcia psychospołecznego. Zgłoszenie do ośrodka nie wymaga posiadania skierowania.

Poradnia psychologiczna dla dzieci i młodzieży Kraków

Oferta dla rodziców/opiekunów

Ścisła współpraca specjalistów z rodzicami
Warunkiem wstępnym i koniecznym jest przesłanie do rejestracji uzupełnionego przez oboje rodziców kompletu zgód na objęcie wsparciem specjalistycznym oraz na dostęp do informacji dotyczących dziecka uzyskanych od innych instytucji. Proces udzielania profesjonalnego wsparcia rozpoczynamy od kompleksowej diagnozy funkcjonowania psychospołecznego dziecka, a także jego rodziny. Rodzina stanowi pierwsze środowisko rozwojowe i wychowawcze dziecka. Można uznać tę najmniejszą grupę społeczną za kolebkę osobowości, w której bliskie interakcje dziecka z matką, ojcem, rodzeństwem czy dziadkami są bodźcem do rozwijania podstawowych funkcji psychicznych i kształtowania struktury osobowości. (R. S. Covey, 7 nawyków szczęśliwej rodziny, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2003). Żeby jak najlepiej poznać warunki, w jakich rozwija się dziecko i móc określić możliwe źródła trudności dążymy do poznania rodziny poprzez wywiad środowiskowy przeprowadzany na wczesnym etapie z rodzicami dziecka.
Wywiad środowiskowy

Wywiad środowiskowy to rozmowa z rodzicami / opiekunami stanowiąca integralną, niezbędną część procesu diagnostycznego; wywiad przeprowadzany jest przez terapeutę środowiskowego osobiście lub telefonicznie. To bardzo ważna rozmowa, która pozwala nam na poznanie rodziny, jej potrzeb, oczekiwań słabych i mocnych stron, zasobów i trudności, z którymi się boryka. W czasie wywiadu terapeuta zada wiele pytań, ale prosimy o wyrozumiałość:) Naszym celem jest uzyskanie jak najpełniejszej informacji dotyczącej Waszego dziecka, jego stanu zdrowia od urodzenia, przebytych chorób, które mogły mieć wpływ na aktualne problemy, interesuje nas, jak przebiegała dotychczasowa edukacja przedszkolna i szkolna, jak kształtują się relacje w rodzinie, jak dziecko funkcjonuje w grupie rówieśniczej. Wywiad pozwala na ustalenie, czy Wasza rodzina może liczyć na wsparcie innych osób oraz instytucji, jeśli jest taka potrzeba.

Gorąco zachęcamy do wykorzystania czasu przeznaczonego na wywiad do zadawania pytań terapeucie środowiskowemu. Nasz specjalista jest doświadczonym pedagogiem i chętnie wysłucha, doradzi, pokieruje, pokaże możliwe rozwiązania, podpowie, udostępni materiały edukacyjne…W trakcie spotkania terapeuta udziela porad w zakresie problemów wychowawczych, konsekwencji i stawiania granic, komunikacji w rodzinie, dzięki czemu pomaga w zapobieganiu pogłębiania się problemu i wspiera wszystkich członków rodziny w drodze do uzyskania pozytywnych zmian w życiu.

Zatrudniony w Ośrodku terapeuta środowiskowy realizuje także wizyty domowe i środowiskowe.

Jeśli macie Państwo więcej pytań, piszcie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej o roli terapeuty środowiskowego w procesie powrotu do zdrowia przeczytacie także na naszej stronie internetowej.

Diagnoza indywidualna dziecka

Diagnoza wymaga co najmniej 3 godzinnych spotkań z dzieckiem, ale w bardziej skomplikowanych przypadkach może potrwać dłużej. Terminy spotkań diagnostycznych są dopołudniowe z uwagi na fakt, że dziecko wtedy lepiej funkcjonuje, nie jest zmęczone i narażone na niekorzystne czynniki stresowe kumulujące się w ciągu dnia. Jeżeli, w związku z koniecznością zwolnienia dziecka z zajęć w przedszkolu lub szkole, potrzebujecie Państwo zaświadczenia, proszę zgłosić to w dniu wizyty terapeucie prowadzącemu spotkanie.

Diagnoza funkcjonowania psychospołecznego powstaje w oparciu o wywiad – rozmowę z dzieckiem i jego rodzicami, a w uzasadnionych przypadkach także w oparciu o badania kwestionariuszami diagnostycznymi (m.in. korzystamy z Baterii Kwestionariuszy Funkcjonowania Społecznego (B-KFS), czyli pierwszego w Polsce wielowymiarowego narzędzia do komplementarnej (pozytywnej i negatywnej) diagnozy funkcjonowania społecznego jednostki, wykorzystującego jednocześnie najnowsze podejście psychometryczne (IRT), gwarantujące najwyższą trafność i rzetelność).

Po zakończeniu procesu diagnostycznego specjalista przekazuje rodzicom / opiekunom informację zwrotną na temat rozpoznania, możliwych źródeł problemu oraz sposobów jego rozwiązania. Jeśli specyfika problemu wymaga zaangażowania dodatkowych specjalistów lub skierowania do innej adekwatnej formy wsparcia, również zostaniecie Państwo o tym poinformowani.

Plan Zdrowienia

W oparciu o to, czego dowiemy się od Was i Waszego dziecka wspólnie opracujemy tzw. plan zdrowienia, czyli dokument, w którym określimy, co jest naszym celem do osiągnięcia, jak często i jak długo będziemy się spotykać, zaproponujemy konkretne metody pracy z dzieckiem oraz wsparcie dla Państwa, ustalimy, jakie organizacje i specjaliści mogą być naszymi sojusznikami i kogo doprosimy do współpracy (wychowawca, pedagog szkolny, pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator, etc.). Po upływie czasu określonego w Planie Zdrowienia dokonujemy wspólnie ewaluacji poziomu osiągniętych rezultatów i decydujemy o zakończeniu lub przedłużeniu terapii.

Jeśli dla rozwiązania problemów dziecka wymagane jest podjęcie przez jego rodziców dodatkowych kroków, takich jak konsultacja lekarska lub psychologiczna, terapia par lub rodzinna, poradnictwo, liczymy na to, że Państwo odpowiedzialnie zaangażujecie się we wspólną realizację celu, jakim jest uzyskanie poprawy funkcjonowania Waszej rodziny.

Aktualności

Wkrótce więcej aktualności

Harmonogram pracy zespołu terapeutycznego

Poniedziałek - Piątek 8:00 - 20:00

HARMONOGRAM PRACY TERAPEUTÓW
imię i nazwiskoponiedziałekwtorekśrodaczwartekpiątek
Florczyk Magda10:00 - 20:0010:00 - 20:0010:00 - 20:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Klaudia Markowska8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Głowacki Piotr10:00 - 20:0010:00 - 20:0010:00 - 20:0010:00 - 20:0010:00 - 20:00
Martyna Bedla8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Siwicka Sylwia---8:00 - 18:0010:00 - 20:00
Dolata Barbara8:00 - 18:0010:00 - 20:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00
Szuba Magdalena8:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:008:00 - 18:00

Zespół terapeutyczny

Zespół pracuje pod superwizją p.Marty Haviar

Magda Florczyk

Jestem psychologiem, pedagogiem z doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wśród ukończonych kursów posiadam certyfikat Mindfulness Based Living Course (Kurs Życia Opartego na Uważności), certyfikowany przez Mindfulness Association Polska oraz kurs mediacji, profesjonalne rozwiązywanie konfliktów organizowany przez Instytut Rozwoju Społecznego "Certificate of completion  Moimi mocnymi umiejętnościami jest komunikacja, rozumienie cudzej perspektywy i rozwiązywanie problemów (mediacje).  Ponad to jestem pasjonatką rozwoju osobistego, oraz zarządzania czasem. W przyszłości planuję rozpocząć specjalizację w Szkole Psychoterapii Psychodynamicznej.

Martyna Bedla

Jestem pedagogiem, psychologiem i psychoterapeutą w trakcie 4-letniego szkolenia z psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Swoją wiedzę nieustannie rozwijam uczestnicząc w specjalistycznych kursach i szkoleniach z zakresu psychoterapii oraz psychologii, którą praktykuję w codziennej pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Podczas spotkań terapeutycznych pomagam pacjentowi przyjrzeć się doświadczanym trudnościom oraz sposobowi funkcjonowania w oparciu o relację i dialog terapeutyczny. W pracy terapeutycznej kieruję się zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa. Posiadam doświadczenie w obszarze pracy z osobami w spektrum autyzmu, które zdobyłam w Niepublicznej Szkole Podstawowej ,,Przystanek Szkoła”. Prowadzę psychoterapię indywidualną młodzieży oraz osób dorosłych w Centrum Psychoterapii Your Self w Krakowie. 

Klaudia Markowska

Jestem psychologiem dzieci i młodzieży. Ukończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunku psychologia stosowana, studium terapii dzieci i młodzieży w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii oraz kurs I stopnia z Podejścia i Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PTSR). Jestem też certyfikowaną trenerką TUS (Trening Umiejętności Społecznych) i TZA- ART (Trening Zastępowania Agresji). Posiadam przygotowanie pedagogiczne. Z młodymi pacjentami oraz ich rodzicami pracuję od kilku lat. Dotychczasowe doświadczenie zbierałam między innymi w szkole podstawowej, przedszkolu, centrum terapeutycznym, telefonie zaufania... Prowadzę również własny gabinet. Czerpię z różnych nurtów i metod terapeutycznych, stale się doszkalam i poddaję regularnej superwizji. Specjalizuję się w pracy z lękiem, samoregulacją emocjonalną, trudnościami interpersonalnymi oraz neuroróżnorodnością.

Piotr Głowacki

Jestem psychologiem. Ukończyłem studia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Swoje dotychczasowe doświadczenie zbierałem pracując w stowarzyszeniu Monar oraz w świetlicy środowiskowej dla dzieci i młodzieży. W swojej pracy spotykam się często z osobami narażonymi na wykluczenie społeczne. Obecnie, poza pracą w Przychodni Unimed, świadczę również konsultacje psychologiczne w prywatnej przychodni Insmind mieszczącej się w Krakowie. W swojej pracy kieruję się zasadami zgodnymi z myślą humanistyczną nastawioną na akceptację, empatyczne rozumienie i autentyczność. Niebawem rozpoczynam edukację w szkole psychoterapii Gestalt. 

Magdalena Szuba

Pedagog, terapeuta środowiskowy
jestem pedagogiem resocjalizacyjnym, absolwentką pedagogiki resocjalizacyjnej Wyższej Szkoły Filozoficzno – Pedagogicznej ‘IGNATIANUM” w Krakowie. Ukończyłam również studia podyplomowe Organizacja i Zarządzanie Oświatą na Akademii ‘IGNATIANUM” w Krakowie. Swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyłam w pracy w ośrodku socjoterapeutycznym i ośrodku wychowawczym dla dzieci i młodzieży. Pracowałam również jako streetworkerka w organizacji pozarządowej. Zdobyłam doświadczenie jako trener umiejętności psychospołecznych w Centrum Wsparcia Rodzin. Posiadam certyfikaty ukończenia szkoły i treningu Szkoły Mediacji, udziału w konferencji szkoleniowej z zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży oraz ukończenia kursu z rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży.

Barbara Dolata

Pedagog, terapeuta środowiskowy

Jestem Coachem Kognitywnym, Trenerem i Certyfikowanym Konsultantem Siły i Odporności Psychicznej. Ukończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Jagiellońskim o profilu Pedagogika oraz studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Od 5 lat prowadzę warsztaty współpracując z wieloma instytucjami edukacyjnymi oraz m.in. Szpitalem Klinicznym im. dr J. Babińskiego w Krakowie. Pracuję w nurcie TSR. Stale podnoszę swoje kompetencje będąc Członkiem Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Skoncentrowanych na Rozwiązaniach.Pracuję z osobami dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Do każdego spotkania podchodzę indywidualnie, z największą starannością i etyką.





Sylwia Siwicka

Jestem absolwentką kierunku Nauk o rodzinie oraz Psychodietetyki. Swoje wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami zdobyłam pracując w organizacjach pozarządowych oraz instytucjach samorzadowych. Jestem realizatorką programów profilaktycznych rekomendowanych. Interesuje się praktyką uważności, wpływem aspektów fizjologicznych na stan emocjonalny, siłą relacji w rodzicielstwie. W pracy ważna jest dla mnie relacja z pacjentem, praca nad jego zasobami oraz samostanowieniem. W czasie wolnym studiuje psychologię, jeżdżę na rowerze i chodzę po górach:). 

Marta Havier

psycholog certyfikowany terapeuta Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Instytutu Studiów Psychoanalitycznych im. Hanny Segal, członkini Instytutu Studiów Psychoanalitycznych,aplikant superwizor PTP, członek nadzwyczajny Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej ( w trakcie procesu certyfikacyjnego).
Przez 13 lat pracowała jako terapeuta indywidualny i grupowy oddziału leczenia zaburzeń Osobowości i Nerwic Szpitala Klinicznego im J. Babińskiego w Krakowie, prowadziła również koło studenckie, grupy balinta dla pracowników szpitala, zajęcia w kursie psychoterpeutycznym, opracowowała i prowadziła kurs zerowy szpitala Babińskiego , od prawie 20 lat pracuje z pacjentami w gabinecie prywatnym w Krakowie, od 5 lat prowadzi superwizje indywidualne i grupowe w oddzialach i poradniach prywatnych
<br>
<br>

Ścieżka Pacjenta w poradni

Ważne informacje

W jaki sposób mogę zgłosić dziecko do ośrodka?

Zgłoszenia można dokonać:

  • osobiście w siedzibie Ośrodka przy ul. Młodej Polski 7 w Krakowie w godz. 08.00 do 20.00
  • telefonicznie pod nr 12 415 81 12
  • mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zgłoszenie zostaje przyjęte, kiedy otrzymamy od Państwa drogą mailową uzupełniony komplet dokumentów dostępnych do pobrania ze strony www.unimed-nzoz.pl (zakładka: Druki i wnioski) Rejestracja skontaktuje się z opiekunem dziecka proponując termin konsultacji u specjalisty.

Jakie dokumenty są wymagane do zgłoszenia dziecka do ośrodka?

Abyśmy mogli rozpocząć udzielanie świadczeń potrzebujemy Państwa pisemnej zgody na objęcie dziecka wsparciem specjalistycznym oraz współpracę ze środowiskiem. Oba formularze zgód dostępne są do pobrania TUTAJ: https://www.unimed-nzoz.pl/druki-i-wnioski.html

lub poniżej:

Do dzieci w jakim wieku skierowana jest oferta ośrodka?

Udzielamy profesjonalnego wsparcia dzieciom w wieku od 0 do 21 lat i ich rodzinom.

Czy rodzic także może uzyskać wsparcia w ramach ośrodka?

Tak, założeniem naszego ośrodka jest aktywizowanie zasobów, które tkwią w najbliższym środowisku naszych pacjentów, aby – gdy pojawi się kryzys psychiczny – w pierwszej kolejności najbliższe im osoby lub przedstawiciele instytucji uczestniczących w ich życiu, np. szkoły, służyły wsparciem i pomocą.
Rodziców i opiekunów angażujemy w plan zdrowienia dziecka m.in. poprzez udział w sesjach wsparcia psychospołecznego, uczestnictwo w zajęciach Szkoły dla Rodziców oraz psychoedukację i poradnictwo terapeuty środowiskowego. Współpracujemy z pedagogami i psychologami szkolnymi, asystentami rodziny, kuratorami, jeśli jest taka potrzeba ze strony rodziny.

Jak długo dziecko może korzystać ze wsparcia w ośrodku?

Ośrodek z założenia realizuje wsparcie o charakterze krótkoterminowym, tj do 12 – 15 spotkań. O długości terapii decyduje zespół terapeutyczny podczas cotygodniowych zebrań klinicznych. Przedłużenie procesu wymaga dokonania okresowej ewaluacji sporządzanej w obecności rodziców przez psychologa i terapeutę środowiskowego.

Jakiego rodzaju zajęcia realizowane są w ośrodku?

Kontakt z rodziną rozpoczynamy od wstępnej konsultacji prowadzonej przez terapeutę środowiskowego w celu zebrania informacji na temat funkcjonowania psychospołęcznego dziecka. Równocześnie w proces diagnozy włącza się psycholog. Po 3 sesjach diagnozy i zbierania wywiadu w zespole decydujemy o możliwościach udzielenia wsparcia w sytuacji danej rodziny. Śpotkania z członkami rodziny odbywają się zarówno na terenie ośrodka jak i w miejscu zamieszkania.
W zależności od charakteru i złożoności problemu formułujemy tzw. Plan zdrowienia, w ramach którego proponujemy m.in. psychoterapię indywidualną, konsultacje rodzinne, poradnictwo, sesje wsparcia psychospołęcznego, terapię grupową, w tym np. udział w zajęciach podnoszących kompetencje rodzicielskie, grupie dla młodzieży, poradnictwie w zakresie psychodietetyki, profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, treningu umiejętności psychospołecznych.

Kim jest terapeuta środowiskowy i jaka jest jego rola?

Terapeuty środowiskowy udziela wsparcie pacjentowi/podopiecznemu, jego rodzinie oraz społeczności lokalnej.

Zadaniem terapeuty środowiskowego jest:

  • prowadzenie działań profilaktycznych i mających na celu wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka,
  • współudział w procesie diagnostyczno-terapeutycznym zaburzeń psychicznych poprzez uczestnictwo w planowaniu i realizacji terapii w wymiarze indywidualnym i społecznym, prowadzenie stałej oceny jej postępów oraz wybór adekwatnych oddziaływań medycznych i psychospołecznych,
  • prowadzenie konsultacji rodzinnych i instytucjonalno-rodzinnych dotyczących problemów zdrowia psychicznego dziecka lub nastolatka,
  • prowadzenie edukacji rodziców i wychowawców rozwijającej ich umiejętności dobrego kontaktu z dzieckiem i mających, na celu umacnianie więzi emocjonalnej i wprowadzanie w normy społeczne,
  • prowadzenie edukacji i socjoterapii adresowanej do dzieci i młodzieży rozwijającej kompetencje społeczne,
  • wspieranie rodziny i środowiska wychowawczego we wspomaganiu rozwoju dziecka z problemami zdrowia psychicznymi,
  • prowadzenie interwencji środowiskowych dotyczących pacjenta, jego rodziny oraz szerzej rozumianej społeczności lokalnej, integracja i koordynacja dostępności oddziaływań różnych placówek i specjalistów,
  • zapewnienie dostępu i efektywnego wykorzystania świadczeń oferowanych przez system ochrony zdrowia, edukacji i pomocy społecznej,
  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży zagrożonych rozwojem zaburzeń psychicznych.
Jak często odbywają się spotkania w ośrodku i jak długo trwa jedno spotkanie?

Spotkania odbywają się zazwyczaj co tydzień i trwają godzinę (sesje indywidualne) lub dwie godziny (sesje z udziałem więcej niż jednego świadczeniobiorcy).

Czy dziecko może przychodzić na spotkania samo czy musi je przyprowadzać rodzic?
Na pierwsze spotkania diagnostyczne dziecko musi zgłosić się z rodzicem / opiekunem. W późniejszym czasie rodzic może zdecydować o samodzielnym zgłaszaniu się dziecka na sesje do ośrodka. W tym celu musi przedłozyć terapeucie pisemne oświadczenie zawierajace informację, że ponosi pełną odpowiedzialność za dziecko w czasie obejmującym dotarcie i powrót ze spotkania terapeutycznego.
Mieszkam poza Krakowem. Czy mogę zapisać dziecko do Waszego ośrodka?

Tak. Jednocześnie informujemy, że w Polsce w związku z reformą psychiatrii dzieci i młodzieży,praca ośrodków ma być oparta przede wszystkim na realizacji świadczeń w środowisku, zalecany jest wybór ośrodka jak najbliżej miejsca zamieszkania. Pod numerem małopolskiej infolinii NFZ 800 007 797 oraz na stronie https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/informacje-o-swiadczeniach/ochrony-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/ uzyskacie Państwo wyczerpujące informacje o placówkach zlokalizowanych na terenie Małopolski oferujacych bezpłatną pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży.

W jaki sposób zgłosić nieobecność dziecka na spotkaniu w ośrodku?

Każdorazowo nieobecność dziecka należy zgłosić na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jednocześnie informujemy, że, z uwagi na dużą liczbę osób oczekujacych na udzielenie pomocy, niezgłoszenie nieobecności skutkuje zablokowaniem terminu i zaproponowaniem go kolejnemu oczekującemu pacjentowi.

W jaki sposób mogę skontaktować się z terapeutą prowadzącym moje dziecko w terapii?

Prosimy o kontakt na adres rejestracji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Korespondecja jest bezzwłocznie przekazywana właściwemu terapeucie prowadzącemu dziecko.

Infolinia - Pomoc Psychologiczna dla dzieci

“Powiedz co czujesz. Zdemaskuj emocje” to kampania społeczna Ministerstwa Zdrowia, której celem jest zwrócenie uwagi na problemy psychiczne dzieci i młodzieży. Kampania promuje specjalną infolinię 800 12 12 12 oferującą doraźne wsparcie psychologiczne dzieciom i młodzieży, a także ich rodzicom i opiekunom. Numer działa przez całą dobę, a połączenie z nim jest bezpłatne. Młodzi ludzie, którzy od zwykłej rozmowy telefonicznej wolą komunikator, mogą skorzystać z chatu dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka link.